Social Media

Sinds enkele jaren is social media ontzettend populair bij de bevolking. In eerste instantie werd het gebruikt als sociaal-netwerk, maar naarmate het aantal gebruikers steeg, leek het de zakelijke markt interessant om zich hier ook in te gaan mengen. Het doel dat zij hierbij hadden was om meer naamsbekendheid te creëren, meer klantenbinding te creëren en om hun materiaal beter te promoten.

Doel van consumenten

Doordat consumenten gebruik maken van social media, hebben consumenten er een extra bron van informatie bij. Wanneer bedrijven een klachten hebben over een onderneming laten ze deze vaak weten via een social media kanaal. Dit zorgt bij de bedrijven voor slechte publiciteit. Vandaar dat ze de persoon vaak zo snel mogelijk willen helpen om zodoende de klacht te minimaliseren of weg te werken. Daarnaast kunnen klanten gemakkelijk hun ontevreden laten blijken in de vorm van een post op de social media pagina van het bedrijf. Deze klacht wordt vervolgens kenbaar gemaakt doordat er gebruik wordt gemaakt van een hashtag. Een social media pagina van het bedrijf dient dus vaak ook onbedoeld als een klachtenpagina waar klanten hun ontevreden tonen. Een klant kan zijn ontevreden ook tonen door een beoordeling te geven. Deze is zichtbaar voor iedere social media gebruiker.

Consumenten hebben meer inzicht

Het mogen duidelijk dat bedrijven die een social media kanaal gebruiken kunnen genieten van enkele voordelen, maar ze ondervinden ook zeker enkele nadelen. Deze nadelen zijn gunstig voor de transparante consument. Het social media kanaal dient voor hen vaak als een soort van review pagina waar direct te zien is wat voor bedrijf het is, in hoeverre het bedrijf betrouwbaar is en de kwaliteit van de diensten die zij aanbieden. Consumenten hebben dus een grote invloed op informatie de social media pagina van het bedrijf komt te staan.